Visit Skellefteå medlemsportal

Välkommen till vår medlemsportal. Här samlar vi trendspaningar, nyheter, statistik och mycket mer som vi tror att våra medlemmar kan ha nytta av.

 

Den svenska målgruppen - Visit Sweden

I år kan vi se 3,7 miljoner svenskar utforska Sverige. Deras sammanlagda semesterbudget är någonstans mellan 38,5-52,4 miljarder kronor. Vad kan du göra – som företag inom besöksnäringen – för att de ska hitta till just dig? Det handlar den här rapporten från Visit Sweden om.


Kairos Travel Trend Report 2020

Våren 2020 kommer att gå till historien för turistnäringen. Konsekvenserna av pandemin för turistnäringen är enorma, och det kommer att ta tid innan det nya normala formas. Hur kommer det nya normala då att se ut? Har vi råd att gissa? På Kairos Future samlar vi nu våra 25 år av erfarenhet av att analysera framtiden och belysa den närmaste framtiden för att nu kunna ge din organisation verktygen för framtidsstyrt beslutsfattande.


Kommunicera under Corona-tider

Just nu är det extra viktigt för företag och organisationer att se över sin kommunikation. Se fyra handfasta tips med fokus på att stärka varumärke och kundrelationer under krisen, och några exempel från Västerbotten.


Måltidstrender 2020 – med blicken mot 2030

Alla resenärer är måltidsresenärer. Vare sig du driver en restaurang eller erbjuder fika under en hundspannstur är det bra att känna till gästernas förväntningar av måltidsupplevelser, pandemins påverkan på måltidstrenderna och hur utvecklingen ser ut mot 2030. Allt det hittar du i trendrapporten.


Webkurs: Kommunicera det goda

Det är viktigt att inte bara arbeta hållbart, utan även tala om att man gör det. Därför har Visit Sweden tagit fram en webkurs om att kommunicera hållbarhet utifrån ett matperspektiv. Kursen går att göra när som helst, och tar ca 40 minuter.

Läs mer


Projektförlängning möjliggör utveckling av nya hållbara affärsmodeller

Vår samverkan inom Swedish Lapland får fortsatt förtroende då vårt gemensamma projekt Business Capacity Development förlängs med två år. Genom att stärka de små- och medelstora företagens kapacitet är målet att öka den internationella konkurrenskraften för att skapa långsiktigt hållbar tillväxt för hela branschen.

Läs mer


Västerbotten sätter fokus på hållbarhet och samverkan

Region Västerbotten uttrycker varje år ett fokus som ska guida och leda utvecklingsarbetet i länet, och ambitionen för 2021 sammanfattas med "Det hållbara samhället - vår gemensamma utmaning". Det är en långsiktig framgång som eftersträvas, och det finns goda förutsättningar för en grön, inkluderande och jämställd tillväxt. 

Läs mer