Kommunicera under Corona-tider

Just nu är det extra viktigt för företag och organisationer att se över sin kommunikation. Se fyra handfasta tips med fokus på att stärka varumärke och kundrelationer under krisen. 

4 handfasta tips

1. Var tydlig och ärlig

Nu är det viktigare än någonsin med tydlighet i er kommunikation. Berätta hur ni hanterar läget, och vad ni gör för att anpassa er för att kunden ska få en trygg och säker upplevelse hos er. Beskriv er situation och håll kunderna uppdaterade. Kommunicera det här tydligt på er hemsida, men även på andra ställen som exempelvis sociala medier.

2. Tystna inte

Fundera över hur ditt företag kan nå ut med budskap som har värde för kunderna i deras situation. 

Fundera på om ditt företag kan:

  • Lösa ett problem? Just nu kanske dina kunder inte är intresserade av dina vanliga produkter/tjänster. Vad kan du erbjuda istället? Se vad som redan gjorts; takeaway, frukostpåse istället för frukostbuffe, hyr ut hotellrum som kontorsplatser etc. 
  • Skapa nya upplevelser/produkter/tjänster. Kan ni erbjuda något annorlunda, eller något helt nytt? Exempel på detta är Gårdsbutiken Gårdshem som erbjuder ostprovning online, och Norrlandsoperan som ordnade operaföreställning från en balkong. Såna exempel ger generellt bra med engagemang i sociala medier och kan generera positiv PR.
  • Bidra med inspiration och glädje i tider med oro och stress? Kan ni skapa innehåll som underhåller och inspirerar fast fast människor sitter hemma och inte kan vara på plats fysiskt på ditt företag? Exempelvis "how-to"-videor, guider och gör-själv projekt. Lär kunderna någonting och bygg samtidigt varumärke och relation med kunderna. 

3. Rätt målgrupp istället för stor målgrupp

Försök inte nå alla med era budskap, utan fokusera istället på de du tror är intresserade av ert innehåll. De är också mer benägna att engagera sig och i slutändan köpa era upplevelser/produkter/tjänster. Använd digitala annonser på Facebook, Google och Instagram, skicka ut inspirerande nyhetsbrev, eller skicka ut ett fysiskt utskick i brevlådan. 

4. Planera för framtiden

Det kommer en tid efter Corona, även om det inte känns så. Börja planera er marknadsföring under kommande månader, halvår, år redan nu. Fundera på vad, hur och när du behöver kommunicera och för vilken målgrupp. 

Låt dig inspireras av andra företag i Västerbotten

Se er omkring och inspireras av vad andra gör. Kan ditt företag göra något liknande men med din unika prägel? 

Exempel på hur företag kommunicerat anpassning av sina lokaler:
DUÅ
Root Tavelsjö
Eljest Umeå


Exempel på hur företag kommunicerat nya produkter:
Gårdshem
Stora Hotellet och Gotthards krog
Bodegan


Exempel på hur företag kommunicerat medvetenhet om Corona:
Granö Beckasin

 

 

Informationen kommer från Region Västerbotten.