Bubble Trouble

Skellefteå

Titel: Bubble Trouble, 2025
Teknik: Gatumålning med uppdragstillägg som  möblering, gratiscyklar och dekorfilm på fönster mm
Placering: Hörnellgatan
Konstkonsult: Anna Karin Larsson

När vi blev tillfrågade om att göra ett skissförslag för Hörnellgatan kändes det som en spännande och svår utmaning. Efter tidigare besök i Skellefteå så har Hörnellgatan varit gatan man valt att cykla för att den är så lugn med lite trafik. Annars så lämnar Hörnellgatan inte så många minnen, den är väldigt anonym trots sin centrala position. Ett stenkast ifrån Guldtorget och Sara kulturhus.

Att ge gatan liv och ge den lite egen identitet kändes spännande. Det tydligaste och enklaste skulle vara att ge den en massa färg, något som är svårt att missa. Så vi har valt att föreslå en slags monumental gatumålning i klara tydliga färger. En ca 700 kvm stor tavla att promenera och cykla på som kan inbjuda till lek såväl som vila. Skulle också vara bra om Hörnellgatan skulle kunna avlasta torget och erbjuda några alternativa aktiviteter. Gatumöbleringen sommartid känns ju väldigt viktig och vi tror att vi kan skapa en spännande miljö.

AKAY & OLABO

Både Akay och Olabo har ett förflutet i graffitin och började i mitten på 1990-talet att experimentera med nya metoder att använda det offentliga rummet som en arena för sina projekt. Gatukonsten är en relativt ny företeelse som har utvecklats ur graffitimåleriet och har en hel del gemensamt med andra subkulturer. I Stockholm finns fortfarande spår av deras tidiga ingrepp i staden i form av affischer, klistermärken, installationer och graffiti. Olabo blev tidigt känd för sina betonghyenor och Akay för sina affischer som gjorde reklam för den påhittade ideologin Akayism.  

År 2013 började de på allvar att arbeta tillsammans med interaktiva verk. Typiskt för Akay och Olabo är att de intresserar sig för stadens mellanrum som de aktiverar och ger en ny mening. Exempel på detta är deras verk Växthuset, en bortglömd vänthall för flygbussarna till Arlanda i Stockholm, som dom förvandlade till en blomstrande oas, eller repstegarna som tillverkades av stadens bråte vilka hänger ner från hål i taken i tomma rivningshus. Deras ”LÅT STÅ” text på den rivningshotade gasklockan i Värtahamnen kan också nämnas. Det inspirerande med deras arbeten är att de synliggör det bortglömda på ett lekfullt sätt och väcker frågor om deltagande och om vad konst kan vara.  Idag arbetar de ofta tillsammans med platsspecifika installationer, filmer och bilder i övergivna kontorshus i Stockholmsområdet.  

OM AKAY

Under slutet av 1980-talet började Akay att måla graffiti och var en del av, den numera kultförklarade, gruppen VIM (Vandals In Motion). Sedan slutet av 1990-talet har Akay arbetat med såväl skulpturala objekt, texter, aktioner som installationer det offentliga rummet. Flera av sina mest kända verk har han gjort tillsammans med andra konstnärer och under andra namn, Bröderna Barsky eller AKKP (Akay och Klisterpeter), Brakay (Akay och Brad Downey), Guilty Guilty (Akay och Adams) för att enbart nämna några.

OM OLABO

Olabo, inledningsvis Mr Olabo, återupptog sitt konstnärliga utövande under tidigt 2000-tal med att utföra verk i större format för det offentliga rummet. Mest uppmärksamhet har ”Hyenorna vid Stureplan”, från 2010, rönt. Verket installerades tillsammans med Folke som också bidrog till den informationstext som installerades på platsen och beskrev Stureplans hyenornas liv och leverne. Verket var en kommentar till den ökade segregationen och den kultur som fanns runt Stureplan vid samma tid.

AKAY (Toxoplasma) — Gallery Steinsland Berliner

Hitta hit