Vandringsleder i Skellefteå

DIN KOMPLETTA GUIDE NÄR DU SKA VANDRA

Det finns massor att se och uppleva till fots i Skellefteå i sommar, oavsett ifall du bara vill vandra 30 minuter eller ifall du vill ut traska i flera dagar. Stadsnära eller ute vid kusten. Längst våra vackra leder och orörda naturreservat. Utmed de flesta av lederna, som är allt från 3 till 80 km långa finns rastplatser och sevärdheter, och i anslutning till ett par av dem även boendemöjligheter, caféer och restauranger. Så dags att damma av din ryggsäck och smörja de höga kängorna och planera för en riktigt vandringssommar 

Caféer i anslutning till lederna

Man blir hungrig och törstig av att vandra. Något de flesta som har vandrat kan skriva under på. Inte bara för att man bränner kalorier och svettas ut vätska, utan även för att man får tid att tänka. Tankar på allt gott man ska unna sig när man vandrat klart och vill fylla på reserverna igen. Då är det så klart enkelt att bara traska raka spåret in på ett närliggande café eller en restaurang och beställa den där pajen, mjukglassen, våfflorna eller räkmackan som man har längtat efter.

Vandringsleder för alla | 3-80 km

Skellefteås vandringsleder

Det finns något speciellt med att vandra i Västerbottens låglänta granskogar. Längst våra vilda älvar och forsar eller över spång på gungande myrar. En känsla av trygghet och omslutenhet. Till skillnad från exponerade fjäll och kala dalgångar känner du dig skyddad på något vis. Många av Skellefteås leder tar dig dessutom genom kulturella och historiska boplatser med koppling till jordbruksamhället och flottningen.

6 tips för att vandra med barn

1. FÖRBEREDELSER

Innan du ger dig ut för att vandra med barn bör du tänka på några saker. Även barnen bör kläs rätt med ett underställ som andas, ett värmande mellanlager och ett skal ytterst som tål vind och vatten. Rejäla skor som tål väta. Blöta fötter är aldrig skoj. Det är helt OK att låta barnen bära ryggsäck men bär deras utrustning åt dem. Stoppa ner lite färdgodis istället.

Involveras redan i planeringsstadiet. Prata inte i kilometrar, utan förklara istället hur länge ni kommer att vara ute, vad ni ska äta osv.

 

2. EXTRA TID OCH ANPASSAT TEMPO

När man vandrar med barn är det inte antalet kilometrar eller steg som räknas. Det är inte själva vandrandet i sig som barnen kommer att minnas. Se till att det finns gott om tid så att du kan hålla ett lugnt tempo anpassat efter barnet. Tänk hälften så lång på samma tid, jämfört med ifall du skulle ha gått själv.

 

3. GOTT OM PAUSER MED TID TILL LEK
Ta pauser ofta. Minst en gång i timmen. Börja varje paus med dricka vatten och ta något att äta så har barnen något att se fram emot medan ni vandrar. Passa på att utforska rastplatsen. Ta med en fågel- eller växtbok, en kikare eller lupp så kan ni tillsammans upptäcka er omgivning.

4. MAT OCH DRYCK
Är det någon gång det är OK med ett högt sockerintag är det under vandring. Se till att det finns russin, torkad frukt, choklad eller nötter lättillgängligt under själva vandringen. Låt barnen vara med och planera de övriga måltiderna så som frukost, lunch och middag beroende på ifall det är en dagstur eller flerdagarstur. När du kokar ditt kaffe kan du göra varm choklad med oboypulver till barnen.

 

5. LEKAR OCH SÅNGER UNDERLÄTTAR NÄR DU GÅR

Aktiva barn som är 6-7 år eller äldre kan gå nästan hur långt som helst så länge de tycker att det är kul. Det är motivationen som för eller senare sätter stopp. Ett bra sätt att få barn att glömma tid och rum är att leka lekar, hitta på ramsor, sjunga sånger eller gissa gåtor. Räkna fåglar eller vattendrag.

 

6. ELIMINERA RISKER OCH SKYDDA DIG MOT MYGG

Tänk på att barn varken har samma tålamod eller erfarenhet som dig som vuxen. De fryser lättare och kan ge upp ifall de drabbas av motgångar. Packa med torra kläder ifall de skulle bli blöta. Välj en rutt som inte är tekniskt svår, och sist men inte minst, skydda dig mot myggen med hjälp av mygghattar, spray eller gasdrivna myggskydd